Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina

Berusande begär och brustna hjärtan av Tone Schunnesson och Ragna Wei.

Köp biljetter
Premiär

2024-01-10

SPELTID

2 tim 50 min inklusive paus

ÅLDER

Från 13 år

Tone Schunnessons och Ragna Weis dundersuccé återvänder med en till spelperiod.

Anna Karenina är inte olycklig. Men inte heller lycklig. Visst finns det kärlek i hennes äktenskap, bara inte den där euforiska, förjävliga, underbara och passionerade kärleken. Den som hon inte ens vet att hon saknar, innan hon träffar greve Vronsky och hela livet vänds upp och ned.

Den stora passionen drabbar dem och de inleder en förbjuden kärleksaffär. Anna fylls av liv, lust och längtan. Av svartsjuka, tvivel och kval. Hon som har make och barn, vad ska hon göra nu? Det hon känner, det går bara inte att o-känna. Anna Karenina ställs inför ett ödesmättat val. Vad är priset för en passion så stark att varken hon själv, eller världen runt omkring, blir sig lik efter den?

– I vår version fokuserar vi på triangeldramat mellan Anna, älskaren Vronsky och maken Karenin, som alla upplever att underlaget för deras sätt att leva rycks bort när passionen uppstår mellan Anna och Vronsky. Anna vill uppleva gränslöshet, frihet, total samhörighet. När det drabbar får det kosta allt, känner hon, men har ingen aning om vad det faktiskt kommer att kosta, säger regissör Ragna Wei.
– För mig har det varit intressant att gå in i vad som gör Anna Karenina till en sån evig roman. Vilka konflikter i den är lika aktuella då som idag? Passionen, såklart, och att förlora sig själv i åtrå. Konsekvenserna av att dyrka romantisk kärlek som en slags gud, säger Tone Schunnesson, som skrivit manus.

Tone Schunnesson och Ragna Wei har tidigare samarbetat med en annan bejublad nytolkning: Charlotte Brontës Jane Eyre. Då som nu arbetar de med ett intensivt och bildrikt språk, maximalistiskt och svulstigt, sentimentalt och storslaget, med krass komik.

I rollerna ser vi Emma Broomé som Anna Karenina, Martin Luuk som maken Karenin och Freddy Åsblom som greve Vronsky. Övriga roller ges av Rafael Pettersson, Nadja Rosenberg och Rebecca Kaneld. Under första spelperioden var även Karin Li Körsbärsdal med på scen.

Det har aldrig funnits en kvinna som Anna Karenina är en samproduktion mellan Riksteatern och Orionteatern. Föreställningen spelade på Orionteatern våren 2023 och turnerade med Riksteatern hösten 2023 innan den alltså återvände med en till spelperiod i januari och februari 2024.

Läs hela intervjun med regissör Ragna Wei inför den allra sista spelveckan på Orionteatern.

Medverkande

Läs mer om de medverkande.

På scen

Emma Broomé
Martin Luuk
Freddy Åsblom
Rafael Pettersson
Rebecca Kaneld
Nadja Rosenberg

Manus Tone Schunnesson
Regi Ragna Wei

Scenografi Ragna Wei och John Engberg
Ljusdesign Marta Khomenko
Kostym- och maskdesign Sven Dahlberg
Koreografi Lidia Wos och Ragna Wei
Ljuddesign Max-Måns Wikman och Niklas Nordström
Musik Christopher Lancaster
Dramaturg Magnus Lindman

Skräddare Anita Darmark och Bitte Palm
Maskkonsult Cais-Marie Björnlod
Körtekniker Lisa Maurin, Marta Khomenko och Raimo Nyman
Scentekniker Kristofer Ahlfeldt
Systemtekniker Niklas Nordström
Körtekniker Henrik Wenne
Snickare John Engberg
Kostymassistent Eva Andersson och Maria Lundqvist
Praktikant scenteknik Tommy Pedersen

Affischfoto Arvida Byström
Scenfoto Christopher Backholm

En samproduktion mellan Orionteatern och Riksteatern.

No items found.
Vi använder cookies för webbplatsanalys och marknadsföring. Läs mer i vår integritetspolicy.