Cullberg intar Orionteatern med ett nytt verk av Hooman Sharifi. 24 dansare från olika tekniker utforskar viljan att uppta plats, med publik som rör sig fritt i rummet.
2023-11-15
Ca 2 tim (ingen paus)
Ingen åldersgräns
Hooman Sharifis nya verk bygger på hur man som individ tar plats i den här världen, oavsett bakgrund.
24 dansare från olika tekniker möts i rummets mittpunkt, till en fusion av hiphop och dekonstruerade iranska visor. Musiken av Neda Sanai innehåller levande komponenter som skapas i rummet. Publiken rör sig fritt runtomkring.
Verket utforskar dansarnas olika viljor att ta plats och konflikten som medföljer. Hur reser de sig efter striden – de medverkande som individer och rummet som kollektiv?
Dansarna bottnar i viljan, motståndet, samexistensen och nödvändigheten att stå för något som kan tas ifrån en – möjligheten att använda sitt språk för att se och synas. Deras språk är rörelsen.
– I svårigheter skapar du strategier för överlevnad och genom rörelse kan du gå in i en annan kropp. Frigöra dig från normer, hierarkier, makt, politiska system och våld. Bara i rörelse kan du bli, skapa och forma dig själv, säger Hooman Sharifi.
Ljudbilden kompletteras med lyrik av poeterna Merima Dizdarević, Athena Farrokhzad och Burcu Sahin.
I verket ingår dansare från Cullbergs ensemble och från street dance-scenen i Stockholm.
Koreografen Hooman Sharifi (NO) är född i Teheran 1973 och kom ensam till Norge som femtonåring. Hans danskarriär började med hiphop i tonåren och fortsatte med klassisk och modern balett i tjugoårsåldern. Han tog examen i koreografi vid Oslo National Academy of the Arts och är särskilt intresserad av det konstnärliga uttrycket som finns i brytpunkten mellan dans, teater och bildkonst.
– Hooman Sharifis arbete har alltid haft en förmåga att engagera och aktivera, han tar dansen, kraften i det kollektiva och individen på största allvar. Det skapar en speciell intensitet i rummet, säger Kristine Slettevold, konstnärlig ledare för Cullberg.
Sharifis rörelsespråk är fysiskt utmanande, intensivt och kraftfullt, utforskar känslor och strukturer bakom hierarkier, makt, politiska system och våld, genom exakta rörelser och sceneffekter.
2014 till 2018 var Sharifi konstnärlig ledare för den norska nationalscenen för samtida dans, Carte Blanche i Bergen, där han programmerade verk som Birthmark, We Are Here Together, Soufflette och Jerada. Hans egna verk inkluderar Shadows Remain Silent, som hade urpremiär på Den Norske Operas stora scen 2014, och While They Are Floating. Sharifi har samarbetat med flera stora institutioner och hans verk har nått stora framgångar i Norge och internationellt.
Läs mer om de medverkande.
Av Hooman Sharifi
Projektrådgivare Niki Tsappos
Poeter Burcu Sahin, Athena Farrokhzad och Merima Dizdarević
Musik och ljuddesign Neda Sanai
Ljus Hooman Sharifi och David Prokopic
Kostym Marita Tjärnström och Hooman Sharifi
Repitionsledare Agnieszka Dlugoszewska
Foto Senay Berhe
Presenteras av Cullberg i samarbete med Orionteatern.
Medverkande dansare
Afra Hosseini Kaladjahi*, Ama Kyei*, Anand Bolder, Anastasija Olescuka*, Andreas Sanchez*, Anna Fitoussi, Camille Prieux, Chiara Gilioli*, Eleanor Campbell, Elin Hallqvist**, Eliott Marmouset, Eszter Czédulás, Freddy Houndekindo, Gloria Kapako*, Heather Birley, Ida Holmlund*, Johanna Tengan, Judith Coumans**, Katie Jacobson, Lilian Steiner, Mohamed Y.Shika, Noam Segal, Omar Velasquez Rojas*, Rebecca Livaniou*, Robin Johansson* och Vincent Van der Plas.
Gästdansare*
Praktikanter**
Läs mer
While in battle I'm free, never free to rest – Kulturnyheterna
Recension: "Världsklass när Cullberg skalar upp på Orionteatern" – Expressen
Recension: "Ett stort steg för Hoomanismen" – Aftonbladet
Recension: "Cullberg skapar en pausbubbla för mänskliga möten bortom polarisering" – DN