Venus berättar två sagolika historier från 1761 när Gustav III var ung och planeten Venus passerade mellan jorden och solen. Uppsättningen är ett allkonstverk med hästar och dresserade hundar, med dans och akrobatiska sensationer.
2014-03-15
Den 6:e juni 1761 omkring tjugo minuter över tre börjar planeten Venus sin passage förbi solen. Den 15-årige kronprinsen Gustavus ser den ovanliga astronomiska händelsen genom ett teleskop från Stockholms Observatorium. På väg hem till häst genom parken, möter han Louis Du Londel, ledare för det franska teatersällskapet Du Londel som residerar på Bollhuset vid slottet, och hans döttrar Jeanne och Louise. Du Londel ger prinsen tre guldglänsande käglor.
En vecka senare förbereder Kronprinsen ett skådespel om Venus enastående möte med Solen. Man ska få skåda ett allkonstverk med hästar och dresserade hundar, med dans och akrobatiska sensationer.
Samtidigt gör sig den unga Anna Ekelöf redo för flykt över gränsen till Norge iförd ännu en av sina många förklädnader. Hon kliver upp ur sängen, öppnar fönstret, kastar ut stövlarna och kryper ut. Hon tecknar till bonden Nils Amundsen som står beredd utanför med två sadlade hästar och drar på sig ett uniformsgehäng varpå de snabbt rider iväg genom skogarna mot gränsen. I samma stund får Gustav käglorna att flyga, högre än någon tidigare skådat, som solar, som planeter på väg genom världsalltet, som gnistor och krutladdningar på en illuminerad teaterscen.
Föreställningen Venus innebar en storslagen vision om en generös allkonstföreställning där hästar, cirkuskonst, musikteater och teckenspråk skulle kombineras i en föreställning där en döv och en hörande publik fick en upplevelse på lika villkor.
Samarbetet med StDH innebar att sju elever från programmet för skådespeleri på svenskt teckenspråk gjorde sin praktik på teatern, och Venus var deras avgångsföreställning från utbildningen. Texten byggde på av professor Jonas Liliequist framforskat material om den unga levnadskonstnären och bedragerskan Anna Ekelöf som under några år under 1760-talet drog runt under falska identiteter.
Spelperiod: 15 mars – 18 maj 2014
Läs mer om de medverkande.
Medverkande Charmaine Berdino, Oliver Berdino, Stephanie Berdino, Suzanne Berdino, Sara Larsson-Fryxell, Thomas Roos, Joakim Hagelin Adeby*, Niklas Andersson*, Silva Belghiti*, Rebecca Drammeh*, Ditte Gaarde*, Aino Hakala*, Remi Roos*.
Samt 8 hästar, 8 hundar och en åsna.
*praktikanter från Stockholms dramatiska högskolas teckenspråkiga skådespelarutbildning.
Regi Lars Rudolfsson
Scenografi John Engberg
Kostym Kersti Vitali Rudolfsson/Karin Höeg
Mask Sara Klänge
Ljusdesign Anders Rosenquist
Komposition Savannah Agger
Koreografi Sara Larsson-Fryxell
Foto Markus Gårder
Presscitat
“Utan att ha facit i handen vågar jag påstå att Orionteaterns Venus är vårens mest sevärda föreställning.” Tidningen Kulturen
“Liknar ingenting annat.” DN
“Iscensättningen är ett multikonstverk: här blandas mim, cirkus och sceniska stilleben.[…]Venus är ett symbol- och frihetsdrama men också en lek med könsgränser.” SvD
“I Venus finns gott om stoff för magi. Till cembalo och musikmystik signerad Savannah Agger briljerar familjen Berdinos djurvänner med piruetter och stegringar, teatersällskapet leker en intensiv lek med klass- och könsroller och Thomas Roos är en livfull uttolkare av berättelsen.” Nummer
“Till det fina hör distributionen av olika sorters språk från scenen – gesternas, de uppspärrade ögonens, tungans, textprojektionernas – som gör att hörande och icke hörande publik kan dela samma upplevelse.” Aftonbladet
“[…]Joakim Hagelin Adeby och Aino Hakala som både nyttjar hela paletten av mimverktyg. De agerar med kroppen, gestaltar med skärpa och har en inlevelse som kommunicerar långt bortom orden.” Kulturkollen
“[…]en föreställning som hävdar konstens envisa existensberättigande i en värld där makten vänder den ryggen.” Expressen