Stolen

Kenneth Kvarnström och Jonas Nordberg återförenas efter elva år för att utforska vad tiden stulit. Vad tas ifrån oss med livets gång och vad bevaras i de små utrymmen som tiden inte når in i?

Köp biljetter
Premiär

2024-04-01

SPELTID

1 tim

ÅLDER

Ingen åldersgräns

"Poetiskt, varmt och lekfullt med stor konstnärlig träffsäkerhet"

"Stolen är bland det vackraste du kan se på Stockholmsscenen"TeaterStockholm

"Poetiskt, varmt och lekfullt med stor konstnärlig träffsäkerhet"Kulturbloggen


En teorb sprider sina toner, runt en förfallen människokropp. Ett ornament byggs upp från instrumentets 24 strängar. En flyktig beröring, framkallar i ett ögonblick de största känslorna av melankoli. Djupare än vi anar, friare än det vi kan förvänta oss. Vågar vi?

År 2013 hade succéföreställningen sofa(r) premiär. Ett poetiskt scenkonstverk med dans och musik om mestadels döden, framfört av koreografen Kenneth Kvarnström och lutenisten Jonas Nordberg.

Redan då var intentionen att göra en uppföljare, som nu elva år senare fått namnet Stolen. Soffan på scen är utbytt mot stolar och verket bygger på stöld från allt duon redan gjort:

– Vad har försvunnit och vad har tillkommit? Hur påverkar våra kroppars förändrade förmåga, och våra sinnens tillkomna erfarenheter, vår möjlighet att gestalta våra tidigare verk? Vi stjäl från oss själva för att se hur vi förändrats på elva år, säger Kenneth Kvarnström.

Stolen rör sig i gränslandet mellan olika konstformer, sammanbinder och utvecklar, men ger också det enskilda uttrycket fritt svängrum. Med inspiration från kompositören Silvius Leopold Weiss bygger Jonas Nordberg upp ett ornament på luta, som får liv i ett musikaliskt och visuellt flöde.

Uttrycken är finkänsliga, med små förflyttningar och förskjutningar. De stora uttrycken finns inbäddade i det lilla, som en hands olika vinklingar, en melodislinga som upprepas och förskjuts. Poesi som åskådliggörs och som man kan lyssna till med kroppen.


"Skört och vackert lånar Kvarnström av sig själv ... medan Nordberg inspireras av barockens mästare. Lutans toner skimrar, skapar slingor som letar sina egna vägar i rummet"
– SvD

Medverkande

Läs mer om de medverkande.

Kenneth Kvarnström

Koreografi

Jonas Nordberg

Musik/Luta

Av och med Kenneth Kvarnström och Jonas Nordberg

Ljus och körteknik Raimo Nyman
Tillverkning Torbjörn Isaksson
Ljudteknik Niklas Nordström

En samproduktion mellan Orionteatern och K. Kvarnström & Co, med produktionsstöd från Statens Kulturråd.

Pressbilder


Musik

Del 1

Johann Sebastian Bach - Preludium BWV999
Silvius Leopold Weiss - Siciliana i Ess-Dur
Jean-Philippe Rameau - Les tendres plaintes
Loscil - Estuarine

Del 2

Silvius Leopold Weiss - Sonata 52 i c-moll:
Ouverture
Courante
Menuet
Bourrée
Presto

Del 3

James Blake - Lindisfarne I
Robert de Visée - Chaconne en sol majeur
Western Skies Motel - Migratory Birds
Jesper Waldersten - Min pensels mantra (inläst av Åke Lundqvist)

Min pensels mantra av Jesper Waldersten (inläst av Åke Lundqvist)

Min pensel är en barnhands första strykning
ett träd som smeker ett annat i vinden
en sträv tår som aldrig kommer fram.

Min pensel är krut mellan tänderna
dynamit under kroknade knän
bly i en nyfunnen ryggsäck.

Min pensel är ett svart öga
i en näckrosdränkt augustinatt
försiktigt uppskuren av månskäran.

Min pensel är spikarna i mors kista
du så varsamt tar bort med munnen
inifrån.

Min pensel är de femfiliga sprickorna mellan oss
avståndet mellan panna och asfalt
solen i ögonen i en överfull vardag.

Min pensel är idioten med pomada under hatten
som går runt och knycker människors osäkerhet
drar sönder lugnet och strör definitivitet över torgen.

Min pensel är ekot
av ”jag älskar dig”
du trodde någon annan än du själv sa.

Min pensel är förlängningen av hämnd
formad till en kyss
försiktigt rapad i ditt känsliga öra.

Min pensel är en barnhands första strykning
ett träd som smeker ett annat i vinden
en sträv tår som aldrig kommer fram.


Läs mer

Recension: Barockmusiken är hjärtat bland udda stöldgods – SvD

Recension: Stolen är bland det vackraste du kan se på Stockholmsscenen – TeaterStockholm

Recension: Stolen – poetiskt, varmt och lekfullt med stor konstnärlig träffsäkerhet – Kulturbloggen

No items found.
Vi använder cookies för webbplatsanalys och marknadsföring. Läs mer i vår integritetspolicy.