Peter Weiss moderna klassiker Rannsakningen bygger på protokoll från Auschwitzrättegångarna i Frankfurt Am Main 1963 –1965 och är en smärtsam och ständigt aktuell djupdykning i de fruktansvärda brott som människor begår mot varandra.
2016-11-06
På de anklagades bänk: läkare, lägervakter och administratörer som var några av dem som genomförde utrotningen i Auschwitz. Vi får höra vittnenas – överlevarnas berättelser och minnen, samt de tilltalades förnekanden. Om ankomsten till lägret. Om den svarta muren. Om Lili Toflers död. Om möjligheten att överleva… Kommer åklagarens bevisning räcka till? Går det att överbevisa de konstanta förnekandena? Om själva samhället förordar brutalitet och våld, vad är då varje människas ansvar?
Peter Weiss moderna klassiker Rannsakningen bygger på protokoll från Auschwitzrättegångarna i Frankfurt Am Main 1963 –1965 och är en smärtsam och ständigt aktuell djupdykning i de fruktansvärda brott som människor begår mot varandra. Hans pjäs konfronterar oss med vår europeiska historia och berättar om konsekvensen av ett rasistiskt och nationalistiskt samhälle. Det som hände då är på många sätt skrämmande likt det som sker idag. Efter uruppförandet 1965, sattes pjäsen upp samtidigt på inte mindre än fjorton scener i Väst- och Östtyskland, men också på Royal Shakespeare Company i London m.m. Dramaten hade premiär på pjäsen, i Ingmar Bergmans regi, bara ett par månader efter uruppförandet.
Nu tar sig Nadja Weiss an den högaktuella pjäsen. Peter Weiss är en av 1900-talets viktigaste och mest egensinniga kulturpersonligheter och intellektuella. I år skulle han ha fyllt 100 år.
Föreställningen är en samproduktion mellan Orionteatern och Dramaten.
Läs mer om de medverkande.
På scen Filip Alexanderson, Maia Hansson Bergqvist, Thérèse Brunnander, David Book, Carl-Magnus Dellow, Magnus Ehrner, Peter Engman, Marall Nasiri, Christoffer Svensson, Pierre Wilkner, Viktor Sköld* och Hannes Fohlin**. Medverkande musiker är violinist Anna Lindal.
* praktikant från Teaterhögskolan i Malmö
** praktikant från Högskolan för scen och musik i Göteborg
Regi och bearbetning Nadja Weiss
Scenografi John Engberg
Dramaturg Irena Kraus
Kompositör Philippe Boix-Vives
Kostym Kajsa Larsson
Ljusdesign Raimo Nyman
Videokonstnär Emil Klang
Mask Thea Kristensen Holmberg
Presscitat
”… en föreställning som inte liknar någonting annat, den är fruktansvärt drabbande” SVT Kulturnyheterna
”… en smärtsam samtidsskildring” Expressen
”En nedstigning i helvetet (…) angelägnare än på länge” UNT
”… behärskad förtvivlan som drabbar åskådaren enormt” SvD
”… skrämmande vacker” SVT Kulturnyheterna
”Det är så imponerande regisserat att jag under en hel akt förlorar känslan av tid och rum” DN
”… en ensemble som hittat tonen, balansen och ett slags, ja mänsklighet i detta svårspelade stycke om omänsklighet.” SR Kulturnytt
”… alla är så plågsamt närvarande” SR Kulturnytt