Jacob Hirdwall regisserar Dmitri Plax bok "Peter", som skildrar tiden efter att hans 16-årige son mördats av en jämnårig kamrat. En pjäs om stor saknad, värme och ljus.
2024-08-31
1 tim 30 min
Från 13 år
"Framför allt en skildring av oändlig kärlek" – DN
"Visuellt utnyttjas Orionteatern i sin fulla potential" – SvD
"En vackert iscensatt ritual som med scenkonstens fulla kraft erbjuder publiken att kollektivt få sörja det outhärdliga" – Aftonbladet
"Enastående och sällsamt vackert drama" – Kulturbloggen
"Brutal, vacker och drabbande" – DN
"Tycks för ett ögonblick faktiskt kunna bemästra tiden. I sammanhanget framstår det närmast som ett mirakel" – Expressen
Den 2 augusti klockan 22.01 år 2019 inkommer ett samtal till larmcentralen.
»Hej. Jag har mördat en person.«
Några timmar senare knackar polisen på hemma hos författaren Dmitri Plax. Mordoffret är hans son: Peter Plax, 16 år. Dmitri hör de obegripliga orden. Och faller handlöst. Vad annat kan man göra?
– Det är en krisberättelse om en fader som vägrar acceptera vad som hänt, eftersom acceptans är ett steg i en trappa som leder bort från Peter. Istället söker han sig så nära Peter som möjligt, som en fjäril söker sig till ljus, berättar regissören Jacob Hirdwall.
Det finns ingen egentlig tid i berättelsen. Den enda tid som finns är de minnen som fadern (spelad av Andreas Liljeholm) frammanar av sin son. Genom att försöka minnas varje samtal, försöker han hålla liv i Peter.
Samtalen är - trots berättelsens svärta - varma tidsfragment av en förälder som minns sitt barn.
Omvärlden gestaltas av en kör på scen, men det finns ingen som gestaltar Peter. Han saknas. Det är det som är det ofattbara.
– Vi är ett team av fäder som samlats kring Dmitri. Vi har alla barn i liknande åldrar som Peter och tillsammans hedrar vi Peters minne med en berättelse som många som har förlorat en närstående kan känna igen sig i, avslutar Jacob Hirdwall.
Peter. Tid spelar 13 föreställningar på Orionteaterns stora scen, med premiär 31 augusti 2024.
Fotot är taget av Dmitri Plax och är den sista bilden han tog av Peter.
Läs mer om de medverkande.
Av Dmitri Plax
Regi och bearbetning Jacob Hirdwall
Peters pappa Andreas Liljeholm
Pianist/dirigent Fredrik Malmberg
Sopran Eleonora Poignant
Mezzo Elin Lannemyr
Tenor Love Tronner
Bas Simon Bergvide
Komposition Kent Olofsson
Scenografi John Engberg
Ljus Marta Khomenko
Kostym/Scenografiassistent Eva-Jo Hancock
Mask Ann-Charlotte Reinhold
Ljudteknik Niklas Nordström
Scenteknik/Regiass/Attributör Ida Sundberg
Körteknik Lisa Maurin
Praktik Scenteknik Benjamin Soares Molt
Scenchef Torbjörn Isaksson
Producent Ulrika Skoog Holmgaard
Ekonomi Yvonne Dymock
Publik och biljetter Maya Adler
Kommunikation/foto/form Christopher Backholm
Vd och konstnärlig ledare Lars Rudolfsson
Ett samarbete mellan Orionteatern, Ensembleverket, Vokalharmonin och Scenit Produktion med stöd från Svante Bergström Teaterstiftelse, Region Stockholm, Helge Ax:son Johnsons Stiftelse, The Barbro Osher Pro Suecia Foundation och Kulturrådet.
Dmitri Plax (foto Hans Malm) och Jacob Hirdwall (foto Dramaten).
Läs mer
Recension: Berättelsen om en förlorad son blir brutal och vacker scenkonst – DN
Recension: Inför en sådan avgrund kan kritiken dra åt helvete – Expressen
Recension: När det enda som återstår är att gråta – Aftonbladet
Recension: Enastående och sällsamt vackert drama – Kulturbloggen
Recension: Berörande sorgesång nära slukas av rummet – SvD
Recension: Som en katastrofbomb – Socialpolitik
Här är höstens höjdpunkter på scen 2024 – DN
Så blev mordet på 16-åriga sonen Peter en bok – och en pjäs – Sveriges Radio
Mordet på Dmitris son blir pjäs – Sveriges Radio
Efter mordet på sonen: ”Jag har blivit en annan” – SvD
Fem år sedan Peter, 16, mördades – nu gör pappan en pjäs – Mitti
Dmitri Plax bok om sin mördade son blir pjäs: ”Jag kan inte begripa att han är borta” – DN
Dmitri Plax skildrar den ofattbara smärtan efter en mördad son – DN
”Jag har en uppgift – jag måste stoppa tiden” – SvD
Scensamtal 18 augusti
Dmitri Plax och Olle Carlsson möts i ett scensamtal om sorg, saknad och det oförståeliga