Orionteatern är ett hus för formstark experimenterande scenkonst.

Här får scenkonstens olika komponenter turas om att bre ut sig och ta plats, element som i traditionell teater ofta är underställda texten. Det råa oömma rummet inspirerar och bjuder in till att arbeta på ett sätt som inget annat teaterhus tillåter. Asfaltgolvet, stallet, akustiken, den stora rymden, den sakrala känslan i scenrummet gör Orionteatern till en plats för de stora uttrycken.

Orionteaterns stora scen.

En plats som från början inte var gjord för scenkonst

Huset byggdes 1929 för att ge utökat svängrum åt verksamheten på Axel G. Janssons mekaniska verkstad som vid den här tiden låg på Skånegatan.

Om man idag står med fötterna på asfalten mitt i teaterrummet och blundar, kan man förnimma det skärande ljudet av metall som kapas, slammer från plåtar som transporteras, hammarslag, bullret av motorer, dånet från traversen i taket som med sin stora krok lätt lyfter tre ton.

Det luktar sot, glödgat stål, brandrök, upphettat damm, överallt människor, på entresolerna, under svävande metallstycken, hopträngda vid maskiner, arbetare som svarvar, smider, borrar och skär.

Axel G Janssons mekaniska verkstad.

När Orionteaterns första premiär gick av stapeln, hade ytterst små justeringar gjorts för att anpassa den råa verkstadslokalen till en teater.

Taket var isolerat, värmepannan reparerad, ett fläktsystem som kunde värma upp lokalen under dagarnas repetitioner var installerat. Inga ytor hade täckts med målarfärg, däremot hade alla järnpelare och plåtar och konstruktioner som skådespelarna kom i kontakt med, penslats med en tunn emulsion av trälim och vatten för att binda rosten.

På kvällen ute på den snöiga trottoaren efter premiären, döptes huset till Orionteatern genom att en champagneflaska fäst vid ett rep från taket krossades mot fasaden. Verkstaden blev en teater som blev ett skepp som seglade iväg. Året var 1983, den 3 december – snart 40 år sedan.

I dag är platsen kring Orionteatern en eftertraktad miljö med en central position i människors medvetande. Vi ser det som vår uppgift att fylla huset med högintressant innehåll och använda lokalerna till sin fulla potential.

Kvarteret Gurkan

Tidigare konstnärliga ledare

1983 – 1993 Lars Rudolfsson

1993 – 2001 Peter Oscarsson

2002 – 2015 Lars Rudolfsson

2002 – 2003 Lena Josefsson / Lars Rudolfsson

2004 – 2011 Stina Oscarsson / Lars Rudolfsson

2015 – 2020 Sally Palmquist Procopé

2021 – 2022 Helena Hammarskiöld

2022 – Lars Rudolfsson

Orionteaterns styrelse

Stiftelsen Orionteatern är ensam aktieägare i Orionteatern AB. Orionteatern AB driver i sin tur Orionteaterns verksamhet.

Bidragsgivare

Orionteatern erhåller bidrag från Kulturrådet, Region Stockholm och Stockholms stad.

Stiftelsen Orionteatern

Kristina Rennerstedt

Ordförande

Anna-Karin Celsing

Erik Gavelin

Jan Mark

Lars Rudolfsson

Thomas Roos

Ledamöter

Orionteatern AB

Carina Brorman

Ordförande

Eva Schöld

Lars Rudolfsson

Ledamöter

Vi använder cookies för webbplatsanalys och marknadsföring. Läs mer i vår integritetspolicy.