fbpx

Till Damaskus

Liv och dikt vävs samman till ett oupplösligt helt.

Strindbergs Till Damaskus består av tre fristående delar. Orion valde att hämta sin pjästext från dem alla tre.

Allt är självbiografiskt och ändå har ingenting hänt av det som skildras. Orions Till Damaskus är lyckligt befriad från lättköpta biografiska inslag.

Orionteaterns Till Damaskus spelades i ett slutet kvadratiskt rum med brunskrovliga murade, vackert åldrade väggar – ett fängelse eller varför inte en gammal kyrka.

Alla skådespelarna finns på scenen under hela föreställningen. Alla deltar i varje sekund direkt eller indirekt.

PRESSCITAT

»Sensationellt, suveränt, självständigt, respektlöst och samtidigt…djupt seriöst” “det allra finaste man kan uppleva inom den moderna gruppteatern: samspelande, medspelande, som innebär att skådespelarna förenar sig i ett gemensamt tilltal”…”gemensamt bär de (skådespelarna) fram en ny pjäs, med nya sanningar, till en publik. Scen och salong bildar ett jag och ett du«  Kvällsposten

»Så vällustigt rörande, så avväpnande allvarligt komisk, har Strindberg, vad jag kan minnas, aldrig tillförne tillåtits vara på svensk scen. Här skrivs teaterhistoria«  SvD

»Det konstnärliga sökandet och egensinnet på Orionteatern är bland det finaste och friskaste i svensk teater just nu«  GP

»Med Till Damaskus har Orionteatern klarat av det allra svåraste: att utveckla sin egen estetik i mötet med det svåraste av dramer. Att fortfarande vara sig själv och göra stor teater. Det tackar man för!«  DN

Premiär 1987

Regi Lars Rudolfsson
Bearbetning Lars Rudolfsson och ensemblen
Scenografi Tofte Per Lamberg
Ljus Anders Rosenquist
Kostym Kersti Vitali, Pyret Gustavsson
Medverkande Thomas Roos, Lena Strömdahl, Håkan Fohlin, Magnus Eriksson, Ulla Trulsson, Anders Andersson, Claes Thelander, Inger Norryd, Nicke Lundblad, Odile Nunes/Ylva Jans, Björn Wahlberg/Joakim Westerberg
Musiker Pervin Shahin

0000