På spaning efter den tid som flytt

Nypremiär 14 augusti 2021

I augusti får vi äntligen välkomna tillbaka succén På spaning efter den tid som flytt till Orionteaterns Stora scen. En otidsenlig, ointeraktiv, högtravande och lite för lång scenkonstupplevelse som kan förändra din uppfattning om verkligheten.

 

På spaning efter den tid som flytt

av Marcel Proust
läst av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson

”Försök att hela tiden bevara ett stycke himmel över ert liv”

En befrielsesaga, en sonat, en dröm, ett uppvaknande, en gothisk katedral, en förtjusande klänning, en modernitetsmaskin, en metafysisk föreläsning, ett kåtslag, ett svartsjukedelirium, en könseufori, en mindmap, en mindfullness-övning, en antimindfullness-övning, ett toalettklotter, en spionthriller, ett upphävande av den kronologiska tiden, ett motgift mot rationalitet och mätbarhet, en återförtrollning av världen och en lovsång till sinnligheten.

En dramatisering av romanens sju delar till en scenmonolog. Ett 4000 sidor långt försök att sätta ord på allt det i existensen som egentligen inte går att sätta ord på. Det handlar om tiden, rummen, minnena, medvetandet och sinnena. Och även om kärleken, döden, lyckan, äregirigheten, politiken och kriget. Men allra mest om vad det innebär att vara levande och om att ta sig vatten över huvudet.

Välkommen till en otidsenlig, ointeraktiv, högtravande och lite för lång scenkonstupplevelse som kan förändra din uppfattning om verkligheten.


Presscitat:
”Att göra scenkonst av Marcel Prousts ”På spaning efter den tid som flytt” kan tyckas som hybris i sin renaste form. […] Ändå lyckas Maja Salomonsson och Nina Jeppsson, som regisserat och skrivit manus, skapa ren scenmagi.” 

”Nina Jeppsson gör en helgjuten prestation. Med lika delar fascination som förstämning låter hon sin berättare interagera med det övriga rollgalleriets blandning av societetscyniker och älskade, övertygande illustrerade av allt från en skuggteatergös till en plastblombukett. Hela hennes uppenbarelse ger uttryck för en hypersensitivitet som sätter henne i direkt förbindelse med Proust själv.”

Sin främsta gestaltning får den värld av sinnlighetsöverflöd som vi förknippar med Proust i Kent Olofssons ljudbilder. Med avstamp i ett vattenplask skapar han ett universum av ljud där barndomsminnet når nya naturlyriska nivåer. ”
– Anna Håkansson, DN
Läs hela recensionen här

“Man behöver inte ha läst Proust för att se det här. Föreställningen är ett allkonstverk. Bland det finaste jag sett.”
– Martina Rampling, teaterstockholm.se

“[…] ett slags motkraft till all förkonstling, med en ung person som genom en rad olika konstformer letar efter ett sätt att gestalta det egna jaget som ständigt flyr undan analys och rationalitet. Här spelas ett subtilt drömspel om att spana efter det allra innersta.”
– Lars Ring, SvD
Läs hela recensionen här

“Jeppsson i rollen som minnesmaskinen Marcel var så bra att man bara ville äta upp henne. I kombination med Salomonssons intelligenta regi liknade föreställningen en sorts grundforskning, en nyuppfunnen teaterkonst, och blev samtidigt en djupt drabbande och universell berättelse där människan gestaltades som ett lika ohjälpligt som förunderligt känslodjur – framfödande sig själv genom ett scengolv till sitt livs mödosamma skådespel.”
– Hanna Nordenhök, Expressen
Läs hela recensionen här

Läs mer:
På spaning efter remedieringens effekter – En adaptionsanalys av Maja Salomonsson och Nina Jeppssons scenföreställning På spaning efter den tid som flytt.
Kandidatuppsats av Aksel Hahn, Uppsala Universitet 2019
Läs uppsatsen här

 

Nypremiär 14 augusti 2021

Manus & regi: Maja Salomonsson & Nina Jeppsson
Med: Nina Jeppsson
Scenografi: Mats Sahlström
Komposition: Kent Olofsson
Koreografi: Andriana Seecker
Kostym: Johanna Mårtensson
Maskdesign: Linda Sandberg
Ljusdesign: Raimo Nyman
Videodesign: Johannes Ferm Winkler/Visual relief

Information till biljettköpare

Ombokning vid sjukdomssymptom
Om du har förkylningssymptom och behöver stanna hemma så erbjuder vi ombokning fram till en timme innan föreställningen börjar. Avbokning med återbetalning (minus serviceavgift) ska ske senast 48h innan föreställningen start. Kontakta Tickster om du behöver avboka support@tickster.com eller 0771-47 70 70
För ombokningar samma dag mejla info@orionteatern.se.  Vi ser på tidsmarkering vilken tid som anmälan har kommit in och återkommer till er inom 3 dagar med förfrågan om nytt datum.

Foajé och publika utrymmen
Vi kommer att öppna teatern endast 30 minuter innan föreställning och släpper in direkt i salongen för att minska trängsel. Biljetterna kollas vid ingången till teatern. Efter föreställningen har du möjlighet att lämna via flera utgångar, bland annat direkt från salongen. Vi följer rådande rekommendationer vid tiden för ditt besök och kommunicerar eventuella ändringar eller ytterligare information här och via e-post.

Vi ber er att hålla avstånd, tvätta händerna, följ våra publikvärdars anvisningar på plats – och stanna hemma om du har symptom. Hör gärna av er till info@orionteatern.se om ni har ytterligare frågor kring ert besök så att vi kan ge alla en så trygg och inspirerande upplevelse som möjligt.

Biljettpris
Ordinarie: 325 kr
Pensionär: 295 kr
Student: 245 kr
Upp till 25 år: 245 kr

Det tillkommer en serviceavgift på 25 kr per bokning

Rullstolsplats bokas via mail till
info@orionteatern.se

Föreställningen är ca 2h  och 45 min lång med paus

Maja Salomonsson

Maja Salomonsson är regissör, dramatiker och radiomakare, utbildad på Stockholms Dramatiska Högskolas radiolinje. Hon rör sig inom olika genrer och uttryck. I sina föreställningar närmar hon sig ofta ljudkonst och bildkonst. Hennes senaste verk är Kris på Stockholms Stadsteater Vällingby, Love songs på Riksteatern, Hamlet – en monolog där alla dör på Ung Scen/öst och Vilka är ni? på Ögonblicksteatern, uttagen till Scenkonstbiennalen för barn och unga 2020. På Sveriges Radio har hon gjort dokumentärer, drama och ljudkonstverk, bland annat hörlursverket Det tredje rummet som uppfördes i översatt version på House of Sweden i Washington.

Maja och Nina har tidigare gjort succén Hamlet – en monolog där alla dör på ung scen/öst tillsammans; en klassrumsföreställning och loop-pedalskonsert som turnerade på gymnasieskolor i Östergötland 2018.

Nina Jeppsson

Skådespelare, regissör, dramatiker och performancekonstnär.
Senast var hon aktuell med Till Kärlekens Antarktis på Dramaten och Independence Day – the Truth, the Stories and Aileen Wuornos som spelades på Turteatern, Inkonst och Orionteatern. Nina är grundare av scenkonstföreningen Off Highway, det queer-feministiska performancekollektivet TIR och aktionsteatern Jordbro Stadsteater – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar och gentrifiering. I dessa grupper har hon skapat experimentell och tvärkonstnärlig scenkonst som visats i bl.a. Malmö, Stockholm, Marocko, Turkiet, Danmark och på Kuba. Nina är utbildad på skådespelarprogrammet, Stockholms Konstnärliga Högskola.

Just nu är Nina aktuell med det konstnärliga experimentet Zonen, som kommer utmynna i en film, en installations-föreställning och ett musikverk inspirerat av Andrej Tarkovskijs filmer.

 

 

Orionsamtal: Composing the Performance

 I detta samtal berättar skådespelaren/regissören Nina Jeppsson, regissören Maja Salomonsson och kompositören Kent Olofsson om sin process att skapa föreställningen, med fokus på musiken och ljudets möte med skådespeleriet.
Innan Kent startade arbetet att tonsätta Prousts värld hade han nyligen doktorerat på Musikhögskolan i Stockholm med avhandlingen Composing the Performance. Hur kan konstnärlig forskning påverka det praktiska arbetet? Hur kan musiken vara skådespelarens medspelare på scen?
Medverkande
Kent Olofsson – kompositör
Maja Salomonsson – regissör
Nina Jeppsson – regissör och skådespelare
Moderator: Gita Mallik

Spelschema

0000