Trespassing PM 190228

Trespassing PM 190228
2019-02-28 Lisa Peterson-Berger

Kompositören Mikael Karlssons och duon Siri Karlssons Trespassing får urpremiär på Orionteatern 

Kompositören Mikael Karlsson och duon Siri Karlsson har tillsammans skapat Trespassing, en scenisk konsert där mörka folktoner möter techno i en föreställning inspirerad av ett skogsrave och framförd i den industriella miljön på Orionteatern i Stockholm.

Kompositören Mikael Karlsson och duon Siri Karlsson, bestående av Maria Arnqvist och Cecilia Österholm, är tre framstående musikskapare med många gemensamma nämnare, lika äventyrliga inom sina genrer. 2016 då Mikael sommarpratar i p1 sitter Maria och Cecilia och lyssnar och blir genast intresserade av hans musik. Ungefär samtidigt hör Mikael Karlsson Jan Gradvalls podcast om duon och blir i sin tur nyfiken på deras ljudvärld. Sommaren därefter åker Siri Karlsson till New York på ett SKAP-stipendium och tar kontakt med Mikael som bor där. De träffas på en hemmafest hos honom i Harlem och bestämmer sig för att inleda ett samarbete.

I projektet Trespassing ger de sig in i en gemensam ljudvärld och tar spjärn mot idén om ett skogsrave en mörk sensommarnatt, en plats där naturen möter teknologin och techno möter folkton. Mikael Karlsson och Siri Karlsson skapar i Trespassing en sfär av prismatiska rytmer, råa syntar, jordiga improvisationer, jubelkörer och övernaturliga fenomen. Fotografen Niklas Alexanderson gör visuals till konserten och Hanna Rönnbäck och Majli Af Ekenstam står för scenografi och kostym. På scen finns även en vokalensemble under ledning av Katarina Henryson, originalmedlem i The Real Group och numera performancekonstnär som bl.a. har arbetat med Marina Ambromovic på Moderna muséet i Stockholm.

Det känns som att det med varje år som går blir svårare och svårare att gå vilse och att hitta platser som ingen tidigare besökt. Vi fann den till slut, platsen dit vi tacksamt gick fel, och ur den föddes någonting vi bara kunde ha skapat ihop, ” säger Mikael. Maria och Cecilia håller med:
I vårt samarbete möts olika sätt att skapa där vi utmanar och frigör varandra. I Siri Karlsson mejslar vi fram nya sounds genom idogt jammande och repande för att hitta rätt uttryck och känsla, stundtals blir det genant, stundtals briljant. Mikael har gett sig hän i denna process och vi har tillsammans hittat nya musikaliska vägar.

Mikael Karlsson är kompositör, bosatt i Harlem, New York. Han har i samarbete med koreografen Alexander Ekman komponerat musik till baletterna A Swan Lake och Midsommarnattsdröm som sattes upp på Oslooperan och Kungliga Operan i Stockholm. Han gjorde tillsammans med Anna von Hausswolff musiken till Nobelbanketten 2018. Mikael Karlsson har förutom klassiska uppsättningar också gjort musik till film och TV samt samarbetat med artister som Lykke Li, Anna von Hausswolff, Mariam Wallentin, Andreas Kleerup och Alicia Keys. År 2015 prisades han av American Academy of Arts and Letters.

Siri Karlsson är en prisbelönt duo som experimenterar med folkmusik, friform och psykedelia. Duon består av Maria Arnqvist på altsax, synthar och sång och Cecilia Österholm på tenornyckelharpa, synth och sång. 2018 skrev de beställningsverket Horror Vacui på uppdrag av Sveriges Radio. Det uruppfördes på p2 Art’s Birthday Party, Södra teatern, och släpps som duons femte album senare i år. Deras musik har hörts i film och tv, de har spelat världen över och är ständigt sökande efter nya uttryck vilket märks i samarbeten med t ex konstnärer som Éva Mag och artister som Solo Dja Kabaco.

“De låter som en hel sekt”
– DN
“Duon Siri Karlsson korsar folkmusik med synthar och ett förtrollande mörker som inga andra.”
– Aftonbladet
“Förtätade fragment av melodier och stämningar skimrar förbi, likt ett drömmens soundtrack som följer sin egen bestämda logik.”
– UNT
“Stark and intricate, propulsive and a little film-noir, [Karlsson’s music] is most exciting when it is fast and cacophonous, nearly overwhelming the senses.”
– New York Times
“Karlsson’s music is a haunting mixture of acoustic and electronic sound. His colorful music covers the spectrum from the tonal through the very dissonant, all the way to pure noise.”
– Opera News

Urpremiär på Orionteatern den 17 maj 2019

Presskontakt 
Lisa Peterson-Berger
0702-789017
lisa@orionteatern.se