På spaning efter den tid som flytt

Välkommen till en otidsenlig, ointeraktiv, högtravande och lite för lång scenkonstupplevelse som kan förändra din uppfattning om verkligheten.

På spaning efter den tid som flytt

av Marcel Proust
läst av Nina Jeppsson och Maja Salomonsson

”Försök att hela tiden bevara ett stycke himmel över ert liv”

En befrielsesaga, en sonat, en dröm, ett uppvaknande, en gothisk katedral, en förtjusande klänning, en modernitetsmaskin, en metafysisk föreläsning, ett kåtslag, ett svartsjukedelirium, en könseufori, en mindmap, en mindfullness-övning, en antimindfullness-övning, ett toalettklotter, en spionthriller, ett upphävande av den kronologiska tiden, ett motgift mot rationalitet och mätbarhet, en återförtrollning av världen och en lovsång till sinnligheten.

Orionteatern ger sig nu i kast med den vansinniga uppgiften att dramatisera romanens sju delar till en scenmonolog. Ett 4000 sidor långt försök att sätta ord på allt det i existensen som egentligen inte går att sätta ord på. Det handlar om tiden, rummen, minnena, medvetandet och sinnena. Och även om kärleken, döden, lyckan, äregirigheten, politiken och kriget. Men allra mest om vad det innebär att vara levande och om att ta sig vatten över huvudet.

Välkommen till en otidsenlig, ointeraktiv, högtravande och lite för lång scenkonstupplevelse som kan förändra din uppfattning om verkligheten.

Presscitat:
”Att göra scenkonst av Marcel Prousts ”På spaning efter den tid som flytt” kan tyckas som hybris i sin renaste form. […] Ändå lyckas Maja Salomonsson och Nina Jeppsson, som regisserat och skrivit manus, skapa ren scenmagi.” 

”Nina Jeppsson gör en helgjuten prestation. Med lika delar fascination som förstämning låter hon sin berättare interagera med det övriga rollgalleriets blandning av societetscyniker och älskade, övertygande illustrerade av allt från en skuggteatergös till en plastblombukett. Hela hennes uppenbarelse ger uttryck för en hypersensitivitet som sätter henne i direkt förbindelse med Proust själv.”

Sin främsta gestaltning får den värld av sinnlighetsöverflöd som vi förknippar med Proust i Kent Olofssons ljudbilder. Med avstamp i ett vattenplask skapar han ett universum av ljud där barndomsminnet når nya naturlyriska nivåer. ”

– Anna Håkansson, DN
Läs hela recensionen här

“Man behöver inte ha läst Proust för att se det här. Föreställningen är ett allkonstverk. Bland det finaste jag sett.”
– Martina Rampling, teaterstockholm.se

“[…] ett slags motkraft till all förkonstling, med en ung person som genom en rad olika konstformer letar efter ett sätt att gestalta det egna jaget som ständigt flyr undan analys och rationalitet. Här spelas ett subtilt drömspel om att spana efter det allra innersta.”

– Lars Ring, SvD
Läs hela recensionen här

 

Premiär 23 mars 2019

Spelperiod: 23 mars 2019–17 april 2019

Manus & regi: Maja Salomonsson & Nina Jeppsson
Med: Nina Jeppsson
Scenografi: Mats Sahlström
Komposition: Kent Olofsson
Koreografi: Andriana Seecker
Kostym: Johanna Mårtensson
Maskdesign: Linda Sandberg
Ljusdesign: Raimo Nyman
Videodesign: Johannes Ferm Winkler/Visual relief

Föreställningen är ca 3h lång med paus

Biljettpris
Ordinarie: 295 kr
Pensionär: 265 kr
Student: 240 kr
Upp till 25 år: 240 kr

Rullstolsplats bokas via mail till
info@orionteatern.se

Maja Salomonsson

Regissör, dramatiker och radioproducent. Gick ut Stockholms Dramatiska Högskolas radiolinje 2011. Hon rör sig inom olika genrer och uttryck. I sina föreställningar närmar hon sig ofta ljudkonst och bildkonst, som senast i Vilka är ni? på Ögonblicksteatern i samarbete med konstnären Ingela Ihrman och i hörlursverket Plint – en gympasalsshow på Riksteatern. På Sveriges Radio har hon gjort dokumentärer, drama och ljudkonstverk, bland annat den rumsliga installationen Det tredje rummet som har uppförts i översatt version på House of Sweden i Washington. Om hon var en kille skulle jag vara kär i henne togs ut till Scenkonstbiennalen för barn och unga 2012.)

Maja och Nina har tidigare gjort succén Hamlet – en monolog där alla dör på ung scen/öst tillsammans; en loop-pedalkonsert som tas upp igen nästa år.

Nina Jeppsson

Skådespelare, regissör och performancekonstnär, utbildad på skådespelarprogrammet, Stockholms dramatiska högskola.
Hon har arbetat som skådespelare på bl. a. Göteborgs Stadsteater, Riksteatern och ung scen/öst. 
Senast var hon aktuell med Independence Day – the Truth, the Stories and Aileen Wuornos. En föreställning som hon skapat tillsammans med tonsättaren Kent Olofsson. Nina är grundare av scenkonstföreningen Off Highway, det queer-feministiska performancekollektivet TIR och aktionsteatern Jordbro Stadsteater – en manifestation för det gemensamma och en aktion mot privatiseringar och gentrifiering. Nina har skrivit/skapat ett flertal scenverk, däribland Att öva på våldtäktVI ÄR SKIT – Stoppa rivningen av Jordbro Kulturhus och TIR vs. Män som grupp – fall på knä käraste och kyss jorden. Flera av hennes verk har visats internationellt, i Turkiet, Portugal, Marocko, Danmark och på Kuba.

0000