Orfeus

En liten rosa batteridriven bandspelare står i en stenöken. ”Say you, say me” går på repeat. I väntan på undergången, apokalypsen, beger sig Orfeus ner i underjorden på jakt efter sin älskade Eurydike. Med sig har han ett gammalt blandband.

Den 26 oktober 2012 hade Orfeus premiär på Orionteatern i regi av Sally Palmquist Procopé.  Orfeus på Orionteatern är en mäktig tragedi men också något så enkelt som kärlek vid första ögonkastet. Orfeus är som en bombastisk opera och ett 90-tals disco på samma gång, en berättelse om det futtiga och det fula, det sköra och det vackra i att vara människa.

Föreställningen lät den eviga myten få nytt liv på scenen genom en teaterfresk som visar hur rådande strukturer skrämmer oss från samarbete och tillit, till individualism och alienation.

Orfeus och Eurydike älskar varandra. När Eurydike dör, biten av en orm, trotsar Orfeus döden och beger sig ner i underjorden efter sin älskade. Med sin musik blidkar han Hades och får tillåtelse att föra med sig Eurydike tillbaka till de levande, bara han inte vänder sig om och tittar på henne på vägen upp. I väntan på den stora katastrofen har samhället upplösts. Det ständiga hotet har utlöst en kamp, alla mot alla. I den världen lever föreställningens Orfeus. Han har hittat en bandspelare med ett gammalt blandband i en skrothög. I en värld där all konst sedan länge rationaliserats bort kommer den till användning.

För denna föreställning byggdes en flod i teaterns asfaltsgolv.
Teatern gjorde ett kringarbete där målgruppen var unga vuxna.
Föreställningen spelades på dagtid för högstadiet/gymnasiet. Inför dessa tillfällen organiserade teatern en kväll för lärare som fick se en bit ur föreställningen och prata med regissör och teaterchef. Temat och den mytologiska grunden var det viktiga i arbetet gentemot skolorna. Eleverna fick berättelsen om ung kärlek, att våga lita på andra och sig själv. Lärarna fick antikens berättelse i modern tappning och kunde sedan applicera det inom flera ämnen. Eleverna erbjöds komma tillbaka med sina föräldrar eller en vän till rabatterat pris.

Teatern arbetade aktivt med Facebook och Instagram under perioden och fick upp spridningen på nätet, då alla i ensemblen också var med och jobbade med sociala medier. Teatern samarbetade med Dansens hus, Stockholms filmfestival och Morfar Ginko.

Publiken på Orfeus och publiken på Lilla scenen, var ofta samma målgrupp. Detta ledde till att Orfeuspubliken ibland stannade kvar för att se något på Lilla scenen och vice versa.

PRESSCITAT

”Det är bilder som etsar sig fast i minnet och inte liknar någonting annat på teatern just nu.” – SvD

”Med Lionel Richie förvandlad till svulstigt Hollywoodsoundtrack kan vi alla ställa frågorna om kärlek och förlust.” -DN

”Sekvensen i underjorden är suggestiv och surrealistisk, som en blandning av Pierre Jeunet och David Lynch.” – Aftonbladet

”…ensemblen är så skicklig att man har svårt att avgöra om ”Orfeus” är tragedi eller komedi – förmodligen bägge samtidigt: som allas vår verklighet. Hur det än är står Orionteatern för en uppsättning som är svår att inte omfamna.” – Tidningen Kulturen

”…den starka och kroppsliga kärleken mellan de unga tu är så helt gudomligt gestaltad.”   -Kulturnytt, Sveriges Radio

 

Premiär 26 oktober 2012

Spelperiod: 26 oktober – 2 december 2012

MEDVERKANDE

Regi Sally Palmquist Procopé
Scenografi 
Mats Sahlström
Kostym 
Jonna Bergelin
Mask 
Linda Sandberg
Musik 
Stefan Johansson
Ljus 
Raimo Nyman
Ljud 
Daniel Douhan

På scen:
Karin Bengtsson
Janna Granström
Olle Jernberg
Lovisa Onnermark*
Alfred Tobiasson*
* Praktikanter från Teaterhögskolan i Malmö

Regiassistent 
Esse Hellberg
Kostymassistent 
Ida Erixon Johansson, Elsa Mellin
Scenografiassistent 
Henrik Georg Fredberg
Maskassistent 
Linda Goncalves

Ekonomi 
Yvonne Dymock
Biljettadministratör 
Petra Huisman
Snickare 
John Engberg
Tekniker 
Kim Sten
Teknisk samordnare 
Torbjörn Isaksson
Producent och marknad 
Thora L Norgård och Isabella Roos

0000