Kuckel

Vårens föreställningar av Kuckel är tyvärr inställda. Vi arbetar på att ta upp den igen våren 2021.

Kuckel

Alexander Ekman är känd för sina stora, visuella och folkrika uppsättningar på de stora operahusen runt om i världen. När han nu intar Orionteaterns råa scenrum, är det med en lust att experimentera och utvecklas. Med en handfull utvalda dansare, både svenska och internationella, utforskar han ämnet manipulation i ett nytt verk skapat exklusivt för Orionteatern.

”Efter att ha gjort verk på stora scener i 15 år behöver jag skapa i ett mindre sammanhang för att utvecklas och experimentera, uppleva ett mer intimt möte med publiken. Göra ett stycke med få roller i en mindre lokal. Orionteatern är perfekt för detta. Jag älskar platsen med dess råhet och enkelhet. Att skapa ett verk här innebär en chans att få skapa med lösare tyglar och ta större risker.  Det ska bli otroligt spännande att se vart det leder till, ” säger Alexander Ekman.

I Alexander Ekmans Kuckel finns det en dubbelbotten där varje enskild situation kan vara ett kuckel. Men det är även något större där publiken får möjlighet att vara med i en värld där det inte finns några gränser för vad som kan ske.

Vad gör vi egentligen emot vår vilja? Vad sker utan att vi ser och förstår? Är vi kucklade nu?

Presscitat:
”Kuckel” visar upp ett ljuvligt ensemblesamarbete”

”Drömskt, drastiskt och dråpligt”
”…en ny och spännande riktning i en stjärnkoreografs skapandeutveckling”
– Maina Arvas, DN

”Superstarka scenpersonligheter” 
”Ganska smärtsamt men också lite roligt”
– Cecilia Blomberg, P1 Kultur

”Ekman är en kreativ, eklektisk bildberättare med blick för den mänskliga sociala samvarons absurda inslag och inte minst bekräftelsebehov”
”…humoristisk melankoli”
– Anna Ångström, SvD

”Högt tempo och koreografisk skärpa”
”Ämnet för Kuckel må vara allvarligt, men gestaltningen är både elegant och underhållande”
– Claes Wahlin, Aftonbladet

”Det är lättsamt, gravallvarligt och grymt bra”
– Gustaf Nyberg, teaterstockholm.se

”Svart humor i kombination med lyriska danspartier”
”Alexander Ekmans nya föreställning på Orionteatern i Stockholm skulle handla om manipulation, men det jag i stället ser är civilisationskritik baserat på bland annat kön och klass”
– Loretto Villalobos, Expressen

”…starka och fängslande personligheter”
– Peter Stenson, danskonst.com

Premiär 27 februari 2020
Längd ca 1 timme och 40 minuter inklusive paus
Det förekommer stroboskop  i föreställningen

Medverkande: Alexander Ekman/Anthony Lomuljo, Charlotta Öfverholm, Jesse Kovarsky, Matteo Carvone, Oscar Salomonsson, Yvan Auzely

Koncept och koreografi:  Alexander Ekman
Koncept och dramaturgi: Carina Nildalen
Scenografi: John Engberg
Ljusdesign: Alexander Ekman & Raimo Nyman
Kostym: Lena Lindgren & Hanna Rönnbäck
Mask: Linda Sandberg

Biljettpris
Ordinarie: 420 kr
Pensionär: 380 kr
Student: 280 kr
Upp till 25 år: 280 kr

Rullstolsplats bokas via mail till
info@orionteatern.se

 

Medverkande

Alexander Ekman
Alexander debuterade som koreograf 2006 med Okänd art? för Cullbergbaletten. Efter en framgångsrik danskarriär blev detta upptakten på en resa till att bli en av världens mest framgångsrika koreografer. Alexander har arbetat bland annat i Nederländerna, Frankrike, Schweiz, Spanien, Island, Norge och USA och har skapat omkring 45 verk i olika länder. Ofta arbetar han med helhetsbilden genom att skapa såväl scenografi som ljus- och kostymidéer. Han var huskoreograf för Nederlands Dans Theater II 2011-2013 och har sedan dess arbetat på många stora operahus i Europa inklusive den prestigefyllda Opéra Nationale de Paris där han satte upp verket Play som hade premiär i december 2017. Bland hans mest berömda verk finns Cacti som gjordes för Nederlands Dans Theater 2010, Svansjön som hade premiär på Operan i Oslo 2014 och En midsommarnattsdröm som skapades på Kungliga Operan i Stockholm 2015, alla internationella succéer som återuppförs årligen runt om hela världen. Efter hans senaste framgång Eskapist på Stockholmsoperan 2019 blev han kvar i hemstaden för att öppna akt II i sitt skapande, detta med Kuckel på Orionteatern.

Charlotta Öfverholm
Charlotta har en lång internationell karriär som dansare med bla DV8  i London, Complexions i NYC och många fler i Tyskland, Linz, Barcelona, Paris och Prag. I Sverige har hon arbetat med  bla Björn Elisson, Dorte Olesen och Benke Rydman. Charlotta har skapat ca 30 egna produktioner som turnerat världen runt, men även för andra kompanier såsom Göteborgsoperan, Tanztheater Münster och Norrdans.  2015 startade Charlotta Age on Stage som ifrågasätter gamla normer inom dansvärlden och hyllar den erfarna konstnären.

Jesse Kovarsky
Jesse är artist, baserad i New York. Han inledde sitt yrkesliv i London efter examen från Trinity Laban Conservatory of Music and Dance. I London arbetade han med Hofesh Schechter, Sidi Larbi Cherkaoui, Russel Maliphant och Arthur Pita. Han medverkade i storfilmerna Anna Karenina och The Muppets Most Wanted. Jesse arbetade med det experimentella kompaniet Punchdrunk i The Drowned Man och medverkade sedan i deras hyllade show Sleep No More. I New York arbetade han på Broadway i titelrollen i Spelman på taket och i den Tony-prisbelönta showen The Bands Visit. Han var solist på The Metropolitan Opera House i den kontroversiella operan The Death of Klinghoffer. Han arbetar för närvarande både som artist och koreograf tillsammans med andra konstnärer som Bobbi Jene Smith, Celia Rowlsan-Hall, Ryan Heffington och Sonya Tayeh.

 

 

Matteo Carvone
Matteo är dansare och koreograf, född i Trieste, Italien.  Han har varit anställd som dansare på La Compagnia youth company of Accademia Nazionale Danza i Rom och vid Staatstheater am Gährtnerplatz i München. Han har medverkat i verk av William Forsythe, Marco Goeke, Alexander Ekman, Jo Strømgren, Michael Keegan-Dolan, Karl Alfred Schreiner många fler. Matteo Carvone har varit verksam som koreograf sedan 2010, först under namnet Labor Kraft och därefter under eget namn. Hans verk [FAUN] kommer att presenteras på 14:e upplagan av La Biennale di Venezia i juni i år.

Oscar Salomonsson
Oscar är premiärdansare vid Kungliga Operan i Stockholm och har även varit anställd vid Compaña Nacional de Danza i Madrid. På Kungliga Operan har han bland mycket annat dansat roller som prinsen i Beryl Greys Törnrosa och Quasimodo i Ringaren i Notre Dame i koreografi av Per Isberg. Han har också medverkat i filmen En duva satt på en gren och funderade på tillvaron av Roy Andersson. I fjol spelade han självaste eskapisten i Eskapist av Alexander Ekman som hade premiär i april 2019.

Yvan Auzely
Yvan är dansare, skådespelare och musiker. Han var anställd vid Cullbergbaletten 1981-1991 och har ett långt och nära samarbete med Mats Ek sedan dess, senast i verket Yxa med Ana Laguna som var en del av Vintage dans. Yvan har medverkat i många teateruppsättningar på bland annat Dramaten och Unga Klara och är nu aktuell i Candide i regi av Ole Anders Tandberg på Kungliga operan i Stockholm som spelar parallellt med Kuckel under våren 2020.

Spelschema

  • Nothing to show.

0000