Automata

Vore det inte skönt att för en gång slippa
människor på teaterscenen?

Orionteatern i samarbete med Malmö Dockteater presenterar en teaterföreställning utan skådespelare och klassisk handling. Här innehas huvudrollerna av material, form, ljud och rörelse. I en teaterscenografi reducerad till ren konstruktion utspelas ett drama mellan ramar, vajrar, hjul och motorer.

Regissören Erik Holmström har inspirerats av den ryska konstnären Kazimir Malevitj och hans ambition att skapa en konst där form, färg och material i sig själv var konstens mening och innehåll. I Automata lägger man till rörelse och ljud. Scenografen Maja Kall har skapat en rörlig scenografi, ett ramverk med en inre logik. Tonsättaren Dror Feiler har komponerat musik som både förstärker maskinens oförtröttliga rörelse och skapar poetisk distans.

Redan under 1900-talets första årtionde beskrev teaterteoretikern och regissören Gordon Craig sin längtan efter en teater utan skådespelare. Under en dryg timmes tid kommer Automatas publik slippa de mänskliga skådespelarnas slaveri under tyngdlagen, deras självupptagenhet, uppmärksamhetslängtan, kommunikationens begränsningar och den pinsamma strävan efter att bli älskade. Istället lämnas publiken ifred med estetiska uttryck reducerade till det yttersta.

Skaparna av Automata vill ge publiken tillfälle att fascineras av mekanik, automatik, komposition och rörelse. I Orionteaterns mäktiga scenrum bygger de upp en maskin utan syfte, ett ramverk och scenautomat i stora dimensioner.

Premiär 21 april 2017

Spelperiod: 21 april–21 maj 2017

Pressklipp

DN 2017-04-19
”Erik Holmström gör teater utan skådespelare”

”En både fascinerande och hisnande verklighet att vistas i”
Expressen

”en skvader mellan rörelser, ständigt nya formationer och fantasirikt varierad musik”
SvD

”ett slags tittskåp att förlora sig i”
DN

”Konstnärlig meditation!”
TeaterStockholm

Konstnärligt team

Erik Holmström

Erik Holmström startade 2015 Sveriges första dockteater för vuxna, Malmö Dockteater.

Läs mer om Erik Holmström

Erik Holmström startade 2015 Sveriges första dockteater för vuxna, Malmö Dockteater. Med uppsättningar som Funktionell dumhet skapar Malmö Dockteater ett möte mellan bildkonst och teater. Det är en teater där objekten står i centrum istället för människorna. I Automata drar Erik Holmström denna konstform till sin spets.
Erik Holmström är utbildad skådespelare på Teaterhögskolan i Malmö och har tidigare varit en del av den konstnärliga ledningen på Turteatern i Stockholm. Där har han bland annat stått för regin till uppmärksammade föreställningen SCUM-manifestet. Under våren 2016 regisserar Erik även på Malmö Stadsteater.

Maja Kall

Scenografen Maja Kall är utbildad vid Den Danske Scenekunstskole 2014.

Läs mer om Maja Kall

Scenografen Maja Kall är utbildad vid Den Danske Scenekunstskole (The Danish National School of Performing Arts) 2014. Hon har tidigare gjort scenografier för uppsättningar på bland annat UngaTur i Stockholm, Teaterhögskolan i Malmö och Warehouse 9 i Köpenhamn. Maja har tidigare samarbetat med Erik Holmström i de kritikerrosade föreställningarna  ”Mamman” på Teater Tribunalen och ”Funktionell dumhet” på Malmö Dockteater.

Dror Feiler

Dror Feiler räknas till en av Sveriges främsta kompositörer och improvisationsmusiker.

Läs mer om Dror Feiler

Dror Feiler räknas till en av Sveriges främsta kompositörer och improvisationsmusiker. Hans verk har uppförts på musikfestivaler och av orkestrar världen över, bland annat Stockholm New Music Festival, Donaueschinger Musiktage, Huddersfiled Contemporary Music Festival och Wien Modern.
Sedan mitten av 70-talet har Dror Feiler uppträtt tillsammans med improvisationsgruppen Lokomotiv Konkret och som saxofonist i andra, nationella som internationella, sammanhang. Dror har tidigare samarbetat med Erik Holmström i ”Mamman” på Teater Tribunalen.